Dieta Mai Błaszczyszyn, czyli 10-dniowa dieta owocowo-warzywna

Jagody Goji
Jagody Goji – poznaj najzdrowsze owoce świata
10 września 2016
dieta grejpfrutowa
Dieta grejpfrutowa – poznaj zdrowotne właściwości grejpfrutów
10 listopada 2016

Autorką diety Mai Błaszczyszyn jest jak sama nazwa wskazuje pani Maja Błaszczyszyn. Jest ona dietetykiem, bioenergoterapeutą, terapeutą w zakresie terapii kwiatowej. Pani Maja Błaszczyszyn specjalizuje się też w ziołolecznictwie. Podstawą omawianej diety jest spożywanie owoców i warzyw na surowo, bez poddawania jakimkolwiek obróbkom termicznym. Surowe warzywa i owoce są bogate w łatwo przyswajalne substancje, białko, węglowodany, witaminy, składniki mineralne oraz tzw. „dobre tłuszcze”. Są też doskonałym źródłem błonnika, który ma właściwości oczyszczające i zapobiega uczuciu głodu.

 

Na czym polega dieta Mai Błaszczyszyn?

Dieta trwa 10 dni i polega przede wszystkim na spożywaniu owoców oraz warzyw. Mówi się, że dieta Mai Błaszczyszyn jest dietą oczyszczającą organizm. W czasie trwania diety do organizmu dostarcza się średnio 600 kcal na dobę. Jednak pomimo tak niskiej ilości kalorii dostarczanej do organizmu, osoba odchudzająca nie powinna odczuwać głodu, ani innych dolegliwości. Dieta szczególnie sprawdza się u osób, u których występuje nadciśnienie tętnicze, zbyt wysoki poziom cholesterolu, osłabiona odporność, zwyrodnienie stawów, kamica nerkowa czy żółciowa. Dieta służy nie tylko osobom, które chcą zrzucić zbędne kilogramy, ale również osobom, które odczuwają ciągły deficyt energii. Dieta jest też przeznaczona dla osób chorujących na choroby degeneracyjne oraz zwyrodnieniowe. Dieta Mai Błaszczyszyn powoduje przyspieszenie przemiany materii, sprzyja poprawie nastroju oraz przywraca skórze blask.

 

Jak odpowiednio przygotować się do diety?

Aby kuracja była faktycznie skuteczna, należy odpowiednio się do niej przygotować. Czas trwania diety wynosi 10 dni. Jednak nie należy przejść na dietę od pierwszego dnia. W dniu poprzedzającym dietę Mai Błaszczyszyn należy odstawić wszystkie napoje pobudzające takie jak np. kawa, mocna herbata, napoje energetyczne czy alkohol. Należy też zrezygnować z makaronów, pieczywa, płatków zbożowych oraz słodyczy. Dobrze jest spożywać dzień przed rozpoczęciem lekkie dania bezmięsne. Ostatni posiłek powinien być szczególnie lekkostrawny i zjedzony nie później niż do godziny 18:00. Mogą to być np. liście sałaty z sosem winegret.  Zalecane jest też, aby przed snem wypić jedną lub dwie filiżanki chińskiej herbaty Ninghong, którą pije się też podczas całego czasu trwania diety. Herbatę tę można nabyć w sklepach zielarskich. Cena tej herbaty to ok 20 zł i wystarczy na miesiąc.

 

Jadłospis diety Mai Błaszczyszyn

Dzień 1 oraz 2 – spożywamy tylko owoce

  • Śniadanie: świeżo wyciśnięty sok z pomarańczy i cytryny rozcieńczony wodą.
  • Obiad: tylko jeden rodzaj owoców (może być w kilku posiłkach, niekoniecznie tylko raz dziennie)
  • Kolacja: ten sam owoc co na obiad w dowolnej ilości + filiżanka herbaty Ninghong przed snem

Cały dzień powinien być spożywany tylko jeden rodzaj owoców, zarówno na obiad jak, na kolację jak i pomiędzy głównymi posiłkami. Jeśli jednak wybrany owoc szybko się znudzi, można go zmienić ale pod warunkiem, że będzie to już druga połowa dnia i pomiędzy posiłkami będzie odstęp czasowy nie mniejszy niż dwie godziny. Owoce można podjadać przez cały dzień i spożywać w dowolnej ilości. Wskazane jest też picie herbatek ziołowych w ciągu dnia pomiędzy posiłkami.

 

Dzień 3, 4, 5, 6, 7, 8 – spożywamy owoce i warzywa

  • Śniadanie: każdego dnia zjadamy dowolne owoce
  • Obiad: duża porcja surówki warzywnej z dodatkiem kiełków, nasion oraz migdałów
  • Kolacja: warzywa gotowane na parze bądź duszone + filiżanka herbaty Ninghong przed snem

Podjadanie pomiędzy posiłkami jest dozwolone ale mogą to być wyłącznie owoce i ziołowa herbatka.

 

Dzień 9 i 10 – spożywamy nabiał

  • Śniadanie: sok ze świeżo wyciśniętych, dowolnych owoców
  • Drugie śniadanie: jogurt naturalny z Muesli + mleko sojowe
  • Obiad: duża porcja sałaty

Kolacja: wyciśnięty sok ze świeżych warzyw + ryba lub pierś z kurczaka gotowana na parze + porcja surówki

 

Zalecenia w stosowaniu diety Mai Błaszczyszyn

Aby poza spadkiem masy ciała utrzymać również efekt odkwaszania organizmu, zalecane jest aby po zakończeniu kuracji przejść na dietę 1000 kalorii na okres czasu ok. dwóch tygodni. Następnie trzeba też po zaprzestaniu diety zachować na stałe pewne nawyki żywieniowe takie jak wyeliminowanie tłuszczy zwierzęcych i słodyczy, czerwonego mięsa. Należy natomiast spożywać w dużych ilościach warzywa, owoce, ryby oraz chudy nabiał. Warto zwracać uwagę również na to aby nabyte owoce i warzywa pochodziły ze sprawdzonych źródeł, były świeże i niepryskane. Przed rozpoczęciem diety Mai Błaszczyszyn warto skonsultować się z lekarzem bądź dietetykiem, ponieważ nie jest to dieta dobra dla każdego.

 

Zalety i wady

Zalety

  • dieta trwa stosunkowo krótko
  • efekty są widoczne po kilku dniach stosowania
  • dieta wspomaga przemianę materii
  • dieta jest lekkostrawna
  • nie wymaga przygotowywania skomplikowanych czy kosztownych potraw
  • produkty są łatwo dostępne
  • nie obciąża wątroby i nerek

 

Wady

  • dieta jest monotonna
  • nie dostarcza wszystkich potrzebnych składników odżywczych
  • jest restrykcyjna co do różnorodności spożywanych produktów

 

Podsumowanie

Dieta Mai Błaszczyszyn jest oparta przede wszystkim na spożywaniu owoców i warzyw, zwłaszcza w wersji surowej. Jest lekkostrawna, dzięki czemu mogą ją stosować osoby mające problemy z cholesterolem czy nadciśnieniem. Kolejną cechą charakterystyczną tej diety jest oczyszczenie organizmu. Zatem można powiedzieć, że ta dieta może być stosowana w dwóch przypadkach, zarówno dla obniżenia masy ciała jak i dla oczyszczenia organizmu. Dużą zaletą jest to że dieta Mai Błaszczyszyn jest bardzo prosta w stosowaniu, ponieważ opiera się głównie na warzywach i owocach w nieprzetworzonej postaci. Jednak to co można zarzucić owej diecie to monotonia i niedobór wszystkich potrzebnych składników odżywczych. Zatem dieta jest optymalna do stosowania w czasie przewidzianym na 10 dni. Wówczas organizm nie utraci jeszcze zapasu niezbędnych minerałów, a zdąży się oczyścić i przyspieszyć metabolizm. Warto jednak po skończonej kuracji przejść na dwutygodniową dietę 1000 kalorii, aby utrzymać osiągnięte rezultaty i utwierdzić nabyte nawyki żywieniowe.